Gedrag beïnvloeden is een kunst. Mensen laten zich niet zo gemakkelijk op andere gedachten brengen. Beroepsgroepen als therapeuten, leraren en coaches weten dit als geen ander. Voor hen is mensen tot ander gedrag stimuleren dagelijkse en zeker geen gemakkelijke kost. Toch gaat het meestal goed. Dankzij hun kennis, sociale vaardigheden, psychologische inzichten en ‘gereedschappen’ als gesprekstechnieken, testen, spellen, oefeningen en specifieke opdrachten.

 Command and control

Veel leidinggevenden beschikken niet over een dergelijk kennis- en vaardighedenarsenaal. Ze leiden bedrijven of afdelingen, maar hebben zich nooit echt verdiept in gedragsbeïnvloeding. Ze doen zoals ze denken dat het moet. Ooit hebben zij dat van andere leidinggevenden geleerd. Ze draaien de plaat die velen voor hen ook hebben gedraaid. Dus lijkt het goed en normaal. Maar die plaat was in heel andere tijden geperst. Bevat nog meer dan 50% ‘command and control’. Dat zij daarmee in deze tijd sfeer, motivaties, productiviteit, (indirect) klanttevredenheid en winstgevendheid onderuit halen geloven ze niet. Het ligt niet aan hen, maar aan de medewerkers.

 Actie = reactie

Iedere leidinggevende krijgt echter medewerkersgedrag dat hij zelf bewust of onbewust oproept. Actie = reactie. Wil je ander gedrag? Verander dan de actie. Effectief leidinggevend gedrag is goed aan te leren en de positieve gevolgen zijn vrij snel merkbaar. Daarom gun ik iedere leidinggevende een eigen coach. Een coach die hen met een persoonlijke aanpak helpt om zelf een goede coach te worden. Die fungeert als spiegel en die hen helpt zich verder en effectiever te ontwikkelen.

 Vind de klik

Is uw eigen leidinggevende hier niet toe in staat, of bent u zelf de CEO? Zoek dan een externe coach. Het best een die, volgens onderzoek,  aan drie voorwaarden voldoet:

  1. expertise van de coach op uw werkgebied;
  2. flexibiliteit van de coach in de aanpak van coachvraagstukken
  3. het moet gewoon klikken met u.

Neem gewoon eens contact op en kijk of het klikt. Niet geschoten is toch altijd mis?