Het lijkt een open deur. Wie leiding geeft, doet er goed aan om zijn mensen aandacht te geven en te leren kennen. Hoe beter immers de verhoudingen zijn, hoe effectiever ook de interacties. Helaas wijst de praktijk anders uit. In 60-70% van de gevallen blijkt de manier van leidinggeven niet te matchen met wat medewerkers nodig hebben om optimaal te presteren (Tiggelaar, 2011). De grootste fout is een gebrek aan aandacht. Dat heeft tot gevolg dat medewerkers zich niet begrepen voelen. Het ondermijnt hun motivaties en het belemmert hun groei. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat daardoor de productiviteit, de medewerkerstevredenheid, de klanttevredenheid en de omzet met zo’n 12 tot 19% afnemen. (Bron: Hans van der Loo, We hebben er zin in)

Afstand verkleinen

De volkswijsheid zegt: “Alles wat je aandacht geeft groeit”. Maar aandacht geven lukt nooit als je te ver van je mensen staat. Je zult je dus dichtbij de ander moeten begeven. Zowel in fysiek, als in functioneel opzicht. Laat daarom die formele autoriteit varen. Zeg niet dat je deur altijd open staat om vervolgens verbaasd te zijn als niemand naar je toekomt. Neem zelf het initiatief om met je teamleden regelmatig te praten. Kies een informele wijze. Zo nodig buiten werktijd. Blijf niet achter je bureau zitten. Dat schept ook afstand. Wees toegankelijk en open.

Eerst geven, dan ontvangen

Geven is een van de sterkste vormen van mensen beïnvloeden. Stel dus niet alleen vragen als vorm van aandacht geven. Geef ook eens informatie weg. Bijvoorbeeld over wat jou buiten het werk bezig houdt. Maar hou het wel kort. Het gaat niet om jou, maar om je medewerker. En als ze aan het woord zijn, laat ze dan uitpraten. Bedenk dat iedere onderbreking van jou onbedoeld kan overkomen als een uiting van jouw superioriteit. Dat geldt ook voor sommige onderbrekingen van buitenaf. Blokkeer ze of wijs ze zo mogelijk af.

Wees vooral niet bang om door te vragen, maar respecteer het als men ergens geen antwoord op wil geven. Zo ontdek je niet alleen waar iemand enthousiast over is of waar die zich zorgen over maakt, maar ook wat iemand daarbij drijft of wat de belemmeringen zijn.

Let speciaal op non-verbale signalen die de woorden ondersteunen. Als iemand gaat vertellen over wat hen van binnen raakt, verandert hun houding. Ze gaan meer gebaren maken, op het puntje van de stoel zitten of naar voren leunen. Ook de gezichtsuitdrukking verandert en vaak de glinstering in de ogen.

Door oprechte aandacht te geven ga jij ook de emotionele triggers van jouw teamleden ontdekken. Het levert je dus niet alleen meer gemotiveerde werknemers op, maar ook de middelen om ze later op andere positieve manieren te kunnen beïnvloeden. En die ontdekkingen kun je zien als jouw persoonlijke uitdaging,